6 fouten die je als beginnend CrossFitter moet voorkomen

6 fouten die je als beginnend CrossFitter moet voorkomen

CrossFit training

Zoals bij elke nieuwe sport waar je aan begint, zul je fouten maken. Dit zal bij CrossFit niet anders zijn. Het kost tijd om te wennen aan deze intensieve trainingsvorm en het duurt een tijd om op niveau te komen. Om zo snel mogelijk op niveau te komen, hebben wij een aantal fouten op een rij gezet die je als beginnend CrossFitter moet voorkomen.

Fout #1: Te snel vooruit willen
Veel beginnende CrossFitters denken al over flinke kracht en conditie te beschikken. Sommigen hebben een marathon gelopen of zijn graag geziene gasten in de sportschool. Een perfecte basis voor CrossFit natuurlijk, maar bouw het langzaam op. Focus je eerst op de technieken en maak je later pas zorgen over hoeveel gewicht je pakt.

Fout #2: Je stelt geen vragen
Wanneer je net start met CrossFit wordt er een hoop informatie naar je hoofd geslingerd. Het is de taak van de trainer om het allemaal duidelijk te maken, maar je moet ook begrijpen bijvoorbeeld sommige oefeningen niet eindeloos worden herhaald. Als je niet zeker bent over de uitvoering van een oefening of je techniek, vraag het dan aan je coach. Daar zijn ze tenslotte voor.

Fout #3: Je rust niet genoeg
Veel mensen die beginnen met CrossFit kunnen er geen genoeg van krijgen. Dit is natuurlijk geweldig maar als je nog niet zo lang aan CrossFit doet, is het belangrijk je lichaam voldoende rust te geven en te laten wennen aan je trainingen. De intensiteit van de trainingen kan overweldigend zijn voor je spieren als je ze niet genoeg rust geeft. Als je echt niet kan stilzitten, maak er dan een actieve rustdag van en ga eens wandelen of zwemmen.

Fout #4: Denken dat je beste bent
Het maakt niet uit wat je achtergrond in sport is, we hebben allemaal onze sterke en zwakke punten en je prestaties in vergelijking met anderen zullen variëren van dag tot dag. Dat is nu het leuke van CrossFit, je hebt niet eens de tijd of energie om op te scheppen tijdens het trainen. Het enige dat telt is dat je je elke training weer 100% inzet!

Fout #5: Afhaken tijdens een work-out
Het belangrijkste van CrossFit is dat je je work-outs afmaakt, op welke manier dan ook! Je zult zien dat dit niet alleen voor CrossFit geldt, maar dat deze doorzettersmentaliteit je in ‘de gewone wereld’ ook zal helpen je doelen te bereiken.

Fout #6: Niet stoppen met slechte gewoontes
Rook je, stop dan. Eet je alleen maar magnetronmaaltijden, stop daarmee. Heb je moeite met regelmaat houden, wen jezelf dit dan aan. Veel mensen zien CrossFit als een verandering van hun leefstijl. Maar dit is niet het geval als je niet bereid bent om er dingen voor op te offeren. Een gezonde leefstijl gaat namelijk gewoon door buiten de CrossFit Box.

Keertje kennis maken met CrossFit?
Laat je niet afschrikken door verhalen over CrossFit. Bij CrossFit Climbers Cabin in Breda kun je namelijk als beginner ook prima starten met trainen! Schrijf je online in voor een proefles en maak kennis met onze hechte community. Zet jij die eerste stap naar een gezonde leefstijl?

Proefles CrossFit