7 stellingen die mensen bijna altijd fout hebben wanneer het aankomt op voeding - Crossfit Climbers Cabin

7 stellingen die mensen bijna altijd fout hebben wanneer het aankomt op voeding

Resultaat is een combinatie van verschillende activiteiten. Slaap > voeding > training staan hier in de juiste volgorde wanneer het aankomt op gewichtsmanagement. Hieronder nemen we 7 stellingen met jullie door die door veel mensen nog niet goed worden begrepen wanneer het aankomt op voeding en gewichtsmanagement:

 

  1. Training brand door calorieën en boost de stofwisseling

Technisch gezien klopt dit op de korte termijn, maar alleen in de eerste maanden bij een persoon die begint met sporten of drastisch het trainingsvolume verhoogt. Uit nieuwe onderzoeken blijkt dat daarna het lichaam zich aanpast aan de nieuwe levensstijl. Dit laat zien hoe dynamisch en adaptief onze stofwisseling kan zijn. Mensen uit de Hazda community in Africa die gemiddeld 19,000 stappen per dag zetten verbranden net zoveel kcal per dag als een kantoormederwerker in New York die de hele dag zit. Het lichaam past zich aan. Daarom komt het vaak voor dat na de eerste paar maanden trainen er minder resultaat wordt gezien als het aankomt op vet percentage en wanneer er verder niets wordt veranderd aan voeding en/of slaap. (Wanneer er drastisch meer wordt getraind, bijvoorbeeld bij topsport, heeft het wel invloed onze stofwisseling).

  1. Door te sporten val je af

Helaas gaat dit niet zo makkelijk. Wanneer we meer gaan trainen, geeft het lichaam automatisch signalen af om meer te gaan eten door het hongergevoel te verhogen. Dus als je 300kcal verbrand tijdens een training, en er daarna 300kcal meer dan gewoonlijk gaat eten is het lastig om vet te verliezen. Het komt ook vaak voor dat de stofwisseling automatisch wordt vertraagt na een zware training door b.v. (onbewust) minder te bewegen in de rest van de dag. In het geval je meer zou gaan trainen en hetzelfde zou blijven eten wordt het een ander verhaal.

  1. Het trainingsprogramma werkt niet als je geen gewicht of vet% verliest

Dit is natuurlijk ver van de waarheid. Trainen draait uiteraard meer dan alleen om het verliezen van vet. Voor een gezonde hart, sterke spieren en scherpe geest is training absoluut nodig. Ook versterkt het focus en wilskracht en zorgt het voor het behouden van ‘betere’ gewoontes. De kans op hartziekte, diabetes, en kanker wordt drastisch verminderd. Mensen die het lichaam wekelijks stressen in de gym kunnen een stuk beter omgaan met stressvolle situaties in het leven. Onze voortplantingshormonen verbeteren, immuunsysteemreacties vertragen en ontstekingen worden voorkomen. Trainen, en met name krachttraining, wordt steeds belangrijker naarmate we ouder worden. Zelfs tot de laatste jaren van het leven.

  1. Calorieën doen er niet toe

Jawel. Sterker nog, Calorieën doen er het meeste toe wanneer we het over voeding, gezondheid, en lichaamscompositie hebben. We worden vooral steeds slechtere accountants van de hoeveelheid Cal dat we op een dag binnen krijgen. Bijvoorbeeld: uit groot onderzoek bleek dat mensen die dachten dat ze 2000kcal per dag aten, werkelijk op 2300kcal per dag zaten. Een overschot van een paar honderd Cal per dag verspreid over een jaar heeft grote invloed op het lichaam. Chronisch meer energie consumeren dan dat het lichaam nodig heeft is de grootste veroorzaker van alle welvaartsziektes en overgewicht.

  1. Mensen evolueerden om het beste te functioneren op een oer-dieet

Er is nooit één enkel natuurlijk dieet geweest in de geschiedenis van de mens en er is ook geen één enkel dieet waar iedereen het beste op reageert. Op de noordpool eten mensen meer vlees dominant, rond evenaar meer plant dominant. Een dieet werkt alleen als je je eraan houdt, een vegan dieet, carnivoor dieet, low-carb, en high-carb kunnen allemaal heilzaam zijn zolang er niet teveel wordt gegeten, er voldoende gevarieerd en onbewerkt wordt gegeten en je eraan kunt houden.

  1. Een langzame stofwisseling zorgt voor overgewicht en makkelijker aankomen in vet%

Dit is onjuist. Kleine fouten in de regulering van de hoeveelheid energie-inname zorgt daarvoor. Dus niet doorhebben dat er meer energie binnenkomt dan dat eruit gaat. Ultra-bewerkte en gemanipuleerde voedingsmiddelen overdonderen onze neurale beloningssystemen die zijn geëvolueerd om onbewerkt wild voedsel te verwerken. Onbewerkt(er) en nutriënt-rijker voedsel eten heeft een positief effect op het verzadigingsgevoel.

  1. Gewichtstoename is een teken van persoonlijk falen

Nee, het eten van ultra-bewerkt voedsel leidt duidelijk tot gewichtstoename doordat er teveel energie binnenkomt. Daarnaast heeft onze omgeving, familie, vrienden, en socio-economische status de grootste invloed op onze relatie met voeding. En dat gaat vooral onbewust. Dat betekend niet dat je geen beter keuzes kunt leren maken door jezelf beter de informeren of door hulp van een coach.

Source: ScienceDaily 2022

Merk jij dat je een plateau hebt bereikt in progressie? Heb je moeite met bepaalde gewoontes vol te houden of een bepaalde structuur aan te brengen in het leven om gezond te kunnen blijven eten? Heb je een bepaald streefgewicht en weet je niet helemaal hoe je die kunt bereiken, en dan ook werkelijk kunt vasthouden? Dan is ons Functioneel Voeden programma wellicht iets voor. Je leert nieuwe vaardigheden die je voor de rest van je leven kunt inzetten. Het programma is geen one-size-fits-all en wordt specifiek op jouw behoefte, doel en levenssituatie afgestemd. Wil je hier meer over weten? Stuur dan een bericht naar info@crossfitclimberscabin.nl