CrossFit & blessures - cijfers & facts

CrossFit & blessures – cijfers & facts

Iedereen heeft er weleens last van… blessures. Vaak alleen maar vervelend en beperkend maar zelden invaliderend of zelfs levensbedreigend. Toch wordt CrossFit in de media nogal eens geassocieerd met blessures en dan met name de potentieel levensbedreigende rhabdomyolyse.

Wat is rhabdomyolyse
Rhabdomyolyse (rhabdo) is een aandoening waarbij ernstig spiercelverval optreedt met als gevolg ernstig nierfalen. Dialyse is vaak noodzakelijk om er weer bovenop te komen. Maar hoe vaak komen blessures bij CrossFit nu eigenlijk voor?

Onderzoek onder 132 CrossFitters
In een studie gepubliceerd in de Journal of Strength & Conditioning Research uit 2013, hebben door Hak en zijn collega’s 132 CrossFitters geïnterviewd. Hiervan had 73,5% weleens een blessure opgelopen tijdens de training waarvan 7% een operatief ingrijpen nodig hadden. De meeste blessures waren aan de schouder, iets wat vaak voorkomt in de praktijk.

Een zogenaamde injury rate van 3,1 per 1000 trainingsuren werd hieruit berekend. Dit getal ziet men ook in de Olympic Weightlifting, powerlifting en turnen maar voetbal heeft bijvoorbeeld een injury rate van 9,6 welke in de wedstrijdsport kan dit oplopen tot 35 per 1000 uur. Dus CrossFit is een relatief blessure-arme sport! Daarnaast werden in dit onderzoek ook geen gevallen van rhabdo gemeld. Goed nieuws dus voor de CrossFitter!

Extreme inspanning
De vraag is of er dan wel een associatie tussen rhabdo en CrossFit is. In het bovengenoemde onderzoek dus niet. Feitelijk kan het optreden bij elke vorm van extreme inspanning. Het is niet perse CrossFit-gerelateerd. Er zijn zelfs verhalen bekend waarbij rhabdo optrad na excessief tuinieren.

Je ziet het met name bij mensen die relatief ongetraind zijn. Ook komt het voor bij sporten in een hoge omgevingstemperatuur gecombineerd met een hoge luchtvochtigheid. Verder is te dik gekleed gaan sporten ook geen goed idee. Je kan dan je warmteverlies door transpireren niet kwijt en hierdoor een te hoge lichaamstemperatuur ontwikkelen. Dit kan dan weer resulteren in een rhabdomyolyse.

Direct, forse spierpijn
Hoe herken je dit bij jezelf of medesporter? Je krijgt last van forse spierpijn, vrijwel direct. Dus niet de spierpijn de dag later. Andere symptomen zijn zwakke spieren en donkere urine. De spierpijn zit meestal in de bovenbenen, schouders of kuiten. Andere verschijnselen zijn dat je je algemeen niet lekker voelt en last hebt van misselijkheid, braken en koorts.

Komen deze verschijnselen je bekend voor dan moet je meteen stoppen met sporten en contact zoeken met een arts Door middel van simpel bloedonderzoek kan gekeken worden of je de aandoening wel of niet hebt.

Gelukkig komt rhabdo nauwelijks voor en is CrossFit een veilige, blessure-arme sport die jong en oud kunnen beoefenen. Maar wel een advies: Stay cool and keep yourself hydrated!

Bron: RX Guide

Blessures? Stap binnen bij Roy: onze fysiotherapeut
Fysiotherapie CrossFitHeb jij last van blessures die je belemmeren tijdens een CrossFit workout? Loop dan eens binnen tijdens het gratis spreekuur van onze fysiotherapeut Roy. Roy is zelf fanatiek CrossFitter en sportfysiotherapeut. Hij kan je als geen ander helpen bij alle vraagstukken rondom sportblessures. Het spreekuur is elke maandagavond van 19.30 tot 20.00 uur.

Neem hier contact op om een afspraak te maken.