CrossFit voor beginners

Voor beginners

Als je fanatiek sport vind je het waarschijnlijk heerlijk om zoveel mogelijk verschillende dingen te doen: hardlopen, fietsen, zwemmen, krachttraining… maar CrossFit?! Veel mensen denken dat je voor CrossFit supersterk en fit moet zijn. Maar wist je dat je alle workouts kunt schalen? Dat er speciale lessen zijn voor beginners? Dat we je eerst de basis van CrossFit leren in een speciale cursus voordat je überhaupt ‘mag’ meedoen met trainingen? Ben je nog niet helemaal overtuigd dat CrossFit iets voor jou is? Dan halen we graag nog wat meer onzekerheden voor je weg!

De CrossFit community
Iets waar je zeker even doorheen moet kijken: het sterke groepsgevoel in de box. Allemaal van die atletische types die met gewichten staan te smijten, kom jij daar aan. Hier kunnen we kort over zijn. De CrossFit community bestaat uit een hechte groep mensen die je altijd een goed gevoel geven over jezelf en je overwinningen. Voor je het weet ga je ze als een tweede familie zien!

Pull ups
Een oefening waar veel beginners tegen op zien: pull ups. Voor sommigen valt het reuze mee, anderen krijgen zichzelf niet omhoog getrokken. Geen probleem! Je krijgt gewoon een elastiek om je te helpen. Hang het op, zet je voet erin en het gaat allemaal een stuk makkelijker doordat je omhoog veert. Naar mate je langer CrossFit gebruik je een dunner elastiek. Dan ga je steeds meer van je gewicht omhoog trekken, totdat je volwaardige pull ups kunt.

Zware gewichten
Ben je bang dat je meteen met loeizware barbells aan de gang moet? Natuurlijk niet! Bij CrossFit speelt techniek een belangrijk aspect waar veel aandacht aan wordt besteedt. Je zal daarom in het begin een plastic buis gebruiken zodat je de oefeningen goed onder de knie krijgt. En ben je klaar voor ‘het echte werk’, dan kun je grenzen gaan verleggen met een barbell en gewichten.

Double Unders
Voor veel beginners iets waar enorm tegenop wordt gekeken maar eigenlijk niet zo gek veel voorstelt. Touwspringen, maar dan het touw twee keer rond laten zwaaien tijdens je sprong. Onze coaches gaan er niet vanuit dat je dit bij je eerste training meteen flikt, dus de beginners mogen gewoon ‘singles’ doen. Je zult merken dat je dit redelijk vlot onder de knie hebt en dat de stap naar double unders niet zo groot is!

Waar wacht je nog op?
CrossFit stelt dus eigenlijk helemaal niet zoveel voor als iedereen denkt. Je hoeft geen superatleet te zijn en vrijwel iedereen kan het! Benieuwd of het ook iets voor jou is? Doe dan mee met een CrossFit Fundamentals Course of schrijf je in voor een proefles!

CrossFit beginner