CrossFit voor beginners

Voor beginners

Als je fanatiek sport vind je het waarschijnlijk heerlijk om zoveel mogelijk verschillende dingen te doen: hardlopen, fietsen, zwemmen, krachttraining… maar CrossFit?! Vaak wordt er gedacht dat je voor CrossFit supersterk en fit moet zijn, maar dit is absoluut niet het geval. Alle oefeningen en bewegingen zijn schaalbaar naar verschillende niveaus. Je zou zelfs kunnen stellen dat CrossFit de ideale sport is voor beginners omdat je hier gelijk het meeste resultaat behaald.

Ben je nog niet helemaal overtuigd dat CrossFit iets voor jou is? Dan halen we graag nog wat meer onzekerheden voor je weg!

De CrossFit community
We zijn hier om SAMEN met jou de strijd aan te gaan. Je bent niet alleen in dit nieuw hoofdstuk van jouw leven. Iedereen in de box traint voor een bepaald doel, en dat kan een heel ander doel zijn dan die van jou, of hetzelfde. Maakt niet uit wat de reden is, ze zijn er allemaal om samen met jou hard te werken en plezier te hebben! Laat je dus ook niet afschrikken door mensen die al een stuk verder zijn dan jij, ook zij zijn ergens begonnen!

Het is ok om te ‘falen’. Er zullen genoeg tijden voorkomen dat je ergens vastloopt, dat je een gewicht niet op kunt tillen, dat je een Workout niet afmaakt binnen de Timecap, of dat je moet stoppen. Dat is helemaal prima! Fitness is een lange reis vol met ups en downs (net zoals het leven) en wij zijn ervoor om je er doorheen te helpen! Beloofd.

Zware gewichten
Ben je bang dat je meteen met loeizware barbells aan de gang moet? Natuurlijk niet! Bij CrossFit speelt techniek een belangrijk aspect waar veel aandacht aan wordt besteed. Je zal daarom in het begin een lichte stang gebruiken zodat je de oefeningen eerst goed onder de knie krijgt. En ben je klaar voor ‘het echte werk’, dan kun je grenzen gaan verleggen met zwaardere gewichten.

Pull ups
De Pull Up is een oefening waar veel beginners tegen op zien. Voor sommigen valt het reuze mee, anderen kunnen nog maar nét aan hun eigen gewicht hangen. Geen probleem! Je krijgt gewoon een elastiek om je te helpen. Hang het op, zet je voet erin en het gaat allemaal een stuk makkelijker doordat je omhoog veert. Naar mate je langer CrossFit gebruik je een dunner elastiek. Dan ga je steeds meer van je gewicht omhoogtrekken, totdat je volwaardige pull ups kunt.

Waar wacht je nog op?
CrossFit stelt dus eigenlijk helemaal niet zoveel voor als iedereen denkt. Je hoeft geen superatleet te zijn en vrijwel iedereen kan het! Benieuwd of het ook iets voor jou is? schrijf je in voor een proefles!

CrossFit beginner