De 7 meest gemaakte CrossFit fouten - Crossfit Climbers Cabin

De 7 meest gemaakte CrossFit fouten

Voor iedere fanatieke CrossFitter die het maximale uit elke workout haalt, zijn er altijd bij die de kantjes ervan aflopen en vaak blessures hebben. Fouten worden in elke sport gemaakt, en CrossFit is hierbij geen uitzondering. Daarom in dit artikel: de 7 meest gemaakte CrossFit fouten. Doe er je voordeel mee!

Fout #1: Kipping zonder basiskracht
CrossFitters die nog niet snel genoeg de kracht hebben om pull-ups of muscle-ups te doen, zullen dit vaak omzeilen door te ‘kippen’. Dit brengt de nodige gevaren met zich mee en vergroot het aantal blessures aan je schoudergewrichten. Experts zeggen dat je tenminste 5 pull-ups moet kunnen voordat je aan kipping begint of muscle-ups als onderdeel van je training.

Fout #2: Geen consistentie in je WOD’s
Consistentie is de sleutel tot succes in elk trainingsprogramma. Het is dus niet de bedoeling dat je alleen maar WOD’s kiest waar jij goed in bent. Je staat tenslotte niet aan een lopend buffet… Een goed voorbeeld hiervan is touwspringen. Veel CrossFitters zullen een training overslaan als er double-unders in zitten, vooral beginners. Als je echt je doelen wilt behalen is consistentie super belangrijk.

Fout #3: Het afraffelen van je workout
Alleen maar WOD’s uitkiezen waar je goed in bent toont gebrek aan inzet en toewijding, maar als je ook nog eens workouts afraffelt, dan wordt het echt gevaarlijk. Dit begint al met het op tijd komen in je box, de tijd nemen voor een goede warming up en je oefeningen op de juiste manier uitvoeren. Doe je dit niet, dan doe je eigenlijk niet aan CrossFit.

Fout 4#: Teveel trainen
Dit is een fout die we niet alleen bij CrossFitters zien, maar bij allerlei sporten. Train je teveel, dan heeft het een omgekeerd effect. Je prestaties verslechteren en je loopt meer risico op blessures.

Fout 5#: Je bent meer bezig met onderlinge competitie dan training
Concurrentie en jezelf uitdagen is de kern van CrossFit. Je PR’s verbeteren en jezelf meten met je mede CrossFitters, het hoort er allemaal bij. Dat gezegd hebbende, wanneer elke training een wedstrijd is waarbij je enige doel is om X hoeveelheid werk te doen in minder tijd en meer werk in X hoeveelheid minuten, dan mis je een belangrijk onderdeel van je training.

Fout #6: Opscheppen over je trainingen
Klopt het daadwerkelijk wat je opschrijft na een training? Je kunt namelijk wel hoge cijfers op het bord schrijven, maar wat nu als je niet helemaal door je hurken gaat als je squat en je geen echte push-ups doet. Uiteindelijk ga je niet je doelen halen omdat je je niet aan het programma houdt en je oefeningen niet op de juiste manier uitvoert. Je vindt het belangrijker om op te scheppen tegenover je trainingsmaten.


Fout #7: Je vertikt het om een oefening naar beneden te schalen

Het naar beneden schalen van een oefening is een belangrijk onderdeel van CrossFit training. Dit zorgt er namelijk voor dat je exact dezelfde workout kan doen als de top CrossFitters van de wereld. Je kunt zo niet alleen een WOD afmaken, maar ook op de juiste manier doen. Tegelijkertijd zijn er veel CrossFitters die dit vertikken omdat je dan een lichter gewicht moet kiezen.

Proefles CrossFit volgen?
Wat je niveau ook is, bij CrossFit Climbers Cabin is iedereen welkom! Werken aan je Fundamentels of met een WOD mee doen? Meld je dan aan voor een gratis proefles via onze website.

Proefles CrossFit