Deze CrossFit termen moet je kennen - Crossfit Climbers Cabin

Deze CrossFit termen moet je kennen

Burpees, Box Jumps, Kipping, het lijkt af en toe wel Chinees als je CrossFitters onder elkaar hoort praten. Daarom hebben we voor de beginnende CrossFitter 10 termen uitgelegd.

WOD
De WOD ofwel ‘Workout of the Day’ is een training die CrossFitters uitvoeren op een bepaalde dag. Er zijn boxen die WOD’s van Crossfit.com volgen, maar bij CrossFit Climbers Cabin verzinnen onze trainers vaak eigen varianten WOD’s.

Burpees
De burpee is een van de meest gehate oefeningen in CrossFit land en wordt soms zelfs als ‘straf’ uitgevoerd als je bijvoorbeeld je spullen laat slingeren of een training niet afzegt. De oefening werkt zo: je start staand, buigt door je knieën en plaatst je handen voor je uit, schopt je benen naar achteren tot je een plank vormt en doet dan een push up. Daarna trek je je benen weer in en sluit je af met een sprong naar boven waarbij je voeten van de grond moeten komen.

Hero WOD’s
Hero WOD’s zijn WOD’s vernoemd naar oud militairen, politiemannen en brandweermannen die zijn gestorven tijdens hun werk. Deze WOD’s zijn extra zwaar en vormen een eerbetoon aan deze helden.

Box Jump
Het springen op een doos, ofwel de Box Jump. Deze oefening voor je vanuit stilstand uit. Het is dan ook niet toegestaan om een aanloop te nemen.

Snatch
De snatch is een vorm van Olympisch gewichtheffen waarbij een halter in één explosieve beweging van de grond boven je hoofd wordt getild.

Metcon
Metcon staat voor ‘Metabolic Conditioning’ en is bedoelt als training voor je conditie en uithoudingsvermogen. WOD’s staan vaak in het teken van kracht en techniek, en Metcons bestaan uit hoge intensiteittrainingen waarbij je tegen de klok strijdt.

Pistol squat
De Pistol squat is een squat op één been. Je gebruikt dus de helft van je benen, maar je zult merken, het is dubbel zo zwaar.

Double Under
Een Double Under is wanneer tijdens het touwspringen het touw twee keer rond gaat tijdens één sprong. Niet zo moeilijk denk je? Probeer er eens een stuk of 20 achter elkaar en kijk dan eens of je nog adem over hebt om te klagen.

Kipping Pull-Up
In bijna elke CrossFit video zie je CrossFitters tijdens het optrekken rondzwaaien op een bijna aapachtige manier, dit noemen ze kipping. Door deze manier van bewegen kun je meer en sneller pull-ups uitvoeren.

Murph
Murph is een van de zwaarste WOD’s die er zijn. Deze work-out bestaat uit 2 mijl hardlopen, gevolgd door 100 pull-ups, 200 push-ups en 300 squats met je eigen lichaamsgewicht. Zie daarna nog maar eens 1 mijl te hardlopen, want dat is namelijk ook nog onderdeel van deze WOD. De echte fanatiekelingen doen deze WOD met een gewichtsvest om het nog zwaarder te maken.

Test je CrossFit termen in de praktijk
Naast deze 10 termen kunnen we er nog tientallen opnoemen, maar die mag je zelf ontdekken tijdens een gratis proefles bij CrossFit Climbers Cabin. Doe jij een paar burpees tijdens de WOD mee?

Proefles CrossFit