FAQ - Crossfit Climbers Cabin

FAQ

Is CrossFit voor mij?
Zeker! Iedereen kan CrossFit doen, ongeacht leeftijd, blessures en huidige fitnessniveaus. Het programma is aangepast voor ieder persoon om veilig gezonder en fitter te worden. Grootouders en Olympiërs voeren dezelfde training uit maar dan in aangepaste versies op basis van persoonlijke kwaliteiten. De trainingen zijn altijd gevarieerd, zodat ze leuk blijven en toch uitdagend zijn. De coaches zijn goed opgeleid en helpen je met elk probleem waar te tegenaan zou kunnen lopen.

Ons trainingsprogramma is voor mensen die meer uit het leven willen halen en begrijpen dat het leven pas écht waarde krijgt buiten onze comfortzones.

Moet ik in vorm zijn om met CrossFit te beginnen?
Nee. CrossFit is het programma waarmee je juist in vorm komt. Sterker nog, er is geen beter programma om in vorm te komen. Naarmate je fitter wordt, worden de trainingen vanzelf uitdagender. Elke training is ontworpen om je fysiek en conditioneel te verbeteren en je dichterbij je doel te brengen.

Hoe zit het met voeding?
Om je doelen sneller te bereiken raden we onze leden aan gevarieerd en voedzaam te eten in hoeveelheden die sportprestaties ondersteunen en lichaamsvet doet verminderen. Het beperken van ultra-bewerkt voedsel en een goede balans tussen de inname van eiwitten, koolhydraten en vetten zorgt voor een duidelijk merkbaar effect in gezondheid. Echter weten we dat ‘gezond eten’ in de praktijk vaak niet zo gemakkelijk werkt. Meer dan 50% van de Nederlandse bevolking kampt met overgewicht, en dat is niet omdat ze niet weten wat gezond eten is. Voeding gaat altijd gepaard met gedrag, jij bent immers degene die het in je mond stopt. Wij zijn erin gespecialiseerd om mensen te helpen een gezond voedingspatroon vol te houden. Voor meer informatie kun je een mail sturen naar info@crossfitclimberscabin.nl

Wat is een WOD
WOD is een afkorting van Workout Of the Day. Elke dag is er een nieuwe training en deze worden altijd via de weekprogrammering in de SportBit App geplaatst en in de gesloten Facebook Groep: CrossFit Climbers Cabin Community. Ook staat de WOD altijd op het blackboard opgeschreven wanneer je de box binnenkomt.

Wat gebeurt er in mijn eerste training?
Een reis van tienduizend kilometer begint met een kleine stap. De eerste CrossFit les is altijd even wennen en zal wat moeilijker zijn dan de daaropvolgende lessen. Een hoop nieuwe oefeningen met nieuwe woorden en spierpijn in spieren waarvan je niet zou weten dat je ze had. Tijdens de eerste training verteld de coach jou precies wat je moet doen tijdens de warming up en de workout. Onze coaches besteden altijd extra aandacht aan nieuwe leden en je kunt ze altijd benaderen als je een vraag hebt.

Wanneer je de proefles volgt beginnen we met een korte theorieles waarin we je alles nog een keer zo duidelijk mogelijk uit proberen te leggen wat we nou allemaal precies doen en sluiten we af met een kleine workout.

Wat gebeurt er tijdens de intake?
Tijdens de intake gaan we een gezellig gesprek aan waarin we kijken of we een goede match zijn. Wij stellen een aantal vragen en leggen je haarfijn uit wat we allemaal uitspoken bij The Cabin. Het gesprek is geheel vrijblijvend en je zal er een hoop van opsteken.

Word ik erg groot van CrossFit?
Als je consistent werkt, word je zeker sterker. Helemaal als je voor je lichaam zorgt door goed te eten en voldoende te slapen. Echter is groot worden niet het doel, maar functioneel kunnen bewegen, sterk, snel, en conditioneel beter worden. Je moet zwaar kunnen tillen, burpees doen, rennen en optrekken.

Vrouwen denken soms dat ze heel snel gespierd worden. Laten we je gelijk van die droom afhelpen. Dat kost enorm veel tijd en heel veel training. Als dat niet je doel is, zal dat ook zeker niet zomaar gebeuren.

Wat biedt Climbers Cabin wat een normale sportschool niet heeft? Waarom is het duurder?
Tijdens onze lessen zijn er niet meer dan 8-14 mensen per training aanwezig zodat de coach iedereen op persoonlijk niveau kan helpen. Alle coaches zijn professioneel en hebben opleidingen gevolgd om jou een stuk sneller en veiliger je doelen te laten behalen dan wanneer je het alleen zou doen. Wij gaan voor kwaliteit over kwantiteit.

We bieden ook meerdere verschillende lessen aan, niet alleen CrossFit. We hebben Olympisch Gewichtheffen, Gymnastic Skills, Gymnastic Strength, Powerliften, Endurance, Mobility, MOVE en meer. We bieden ook de vrijheid om voor jezelf te trainen tijdens de Open-Gym uren.

Hoe meet ik fitness vooruitgang?
Cardio/ aerobe capaciteit, uithoudingsvermogen, kracht, flexibiliteit, kracht, snelheid, coördinatie, behendigheid, balans en nauwkeurigheid zijn een uitstekende manier om je succes te meten. Je gaat je beter en fitter voelen. Het leven wordt automatisch gemakkelijker. De trap oplopen met boodschappen terwijl je een baby vasthoudt kost haast geen moeite meer. Als je getallen wilt zien, kun je altijd op een schaal stappen, voortgangsfoto’s van jezelf maken of een lichaamsvetmeting doen. Voor meer informatie hierover kun je ons altijd een berichtje sturen.

Ben ik te oud, te zwaar, te slap voor CrossFit?
Nee. Je bent nooit te oud om CrossFit te proberen. Maar wees wel voorzichtig, als je ouder bent dan 40 en nog nooit in je leven hebt getraind, moet je niet gaan concurreren met de 20-jarige die al 6 jaar lang bezig is. Echter is dit helemaal niet belangrijk en wil dat nog niets zeggen. Het hangt van vele factoren af. Het belangrijkste is dat jij progressie maakt op je eigen niveau, en daar kunnen wij je uitstekend bij helpen.

Is CrossFit blessure gevoelig?
Het is altijd een mogelijkheid om geblesseerd te raken in elke vorm van sport. Maar als je naar je coach luistert en de instructies volgt, moet je in orde zijn. Goed opwarmen en luistere naar je lichaam is belangrijk. Een cooling-down heeft verder geen effect. Als je erg moe bent of je niet lekker in je vel zit raden we je altijd aan om nog steeds te komen trainen, maar doe het dan wat rustiger aan. CrossFit is een stuk minder blessuregevoelig dan bijvoorbeeld voetbal, tennis, hockey, paardrijden, of zelfs hardlopen.

Kan ik CrossFit nog steeds doen als ik al een blessure heb?
De meeste coaches vragen in je eerste klas of je blessures of problemen in je lichaam hebt voordat je met de training begint. Als je bijvoorbeeld rugklachten hebt, zal de coach je helpen een manier te vinden om je rugpijn te verminderen met een schaaloptie. Er zijn bijna altijd manieren te vinden om om je blessure heen te trainen. Variatie in bewegen helpt vaak bij veel pijnklachten.

Wat is schalen?
Schalen betekent het aanpassen van de intensiteit op jouw eigen niveau. Als je nog niet sterk genoeg bent, schaal dan naar een lichter gewicht. Als je nog geen pull ups kunt doen, pak dan een elastische band of doe een ringrow. Is een pullup te makkelijk? Probeer dan eens muscle up. Doordat we elke oefening kunnen schalen maken we het toegankelijk en uitdagend voor iedereen.