Blog: Hoe word je beter door blessures?

Hoe word je beter door blessures?

CrossFit rek

Wanneer je fanatiek sport of een actieve leefstijl hebt, is het haast onvermijdelijk dat je een keer met blessures te maken krijgt. Hoewel blessures erg naar zijn en ervoor zorgen dat je tijdelijk niet meer kunt sporten, kan je er ook iets van opsteken.

Blessures zorgen ervoor dat je je lichaam leert kennen
Als je jong bent dan hou je minder snel rekening met techniek en je eigen veiligheid omdat je denkt dat je onverwoestbaar bent. Tot je een blessure krijgt dan… Soms heeft het zelfs een paar blessures nodig voordat het tot je doordringt dat ook jij niet onverwoestbaar bent. Vaak kennen we ons lichaam niet goed genoeg en komen we pas achter onze grenzen als het te laat is.

Sommige oefeningen kunnen bijvoorbeeld ineens heel lastig worden. Forceer dan niet maar denk na over de techniek achter de oefening. Dit maakt je een betere atleet.

Blessures werpen een licht op je zwakke plekken
Iedereen heeft zwakke plekken, en hoewel we het liever niet toegeven zijn we ons hier vaak van bewust. Maar tijd maken om deze zwakke plekken te verbeteren, ho maar! Vooral bij CrossFit is er vaak ‘niet genoeg tijd’ omdat er al zoveel te leren valt…

Een blessure zorgt ervoor dat je je wel op die zwakke plekken gaat richten. Dan is er ineens wel tijd om hieraan te werken. Het feit dat je geblesseerd bent wilt niet zeggen dat je niet kan trainen of beter kan worden. Het betekent dat je slimmer moet trainen en niet moet doorduwen als het niet gaat.

Blessures zijn een kans om je techniek te verbeteren
Voorbeeld: wanneer je start met squatten hebben sommigen geen idee hoe je dit goed uitvoert. Ze squatten bijvoorbeeld met hun quads in plaats van met behulp van hun hamstrings en glutes. Het gevolg hiervan is dat je snel last krijgt van rugpijn als je gaat squatten of je rug belast. Ondanks de klachten blijft er vaak op dezelfde manier gesquat worden omdat ze nog steeds vooruit gaan en sterker worden. Dit is wel vragen om moeilijkheden. Uiteindelijk wordt het teveel voor je rug en kun je helemaal niet meer squatten zonder pijn.

Voor je het weet kan zo’n fout jaren in beslag nemen voordat je weer op je oude niveau zit. De les die je hieruit kan leren is dat je op tijd je techniek moet aanpassen als je pijn hebt tijdens oefeningen. En als je squats beter worden, gaan ook andere oefeningen beter zoals wallballs, thrusters, kettlebell swings, box jumps en gewichtheffen.

Blessures zijn nu eenmaal een risico die horen bij een actieve leefstijl. Het is niet zo dat we je aanmoedigen in dit artikel om geblesseerd te raken, maar wat we hiermee willen zeggen is dat de kans groot is dat het je ooit overkomt. Mocht het zo ver komen, dan is het belangrijk dat je de blessure als een kans ziet om beter te worden in plaats van een belemmering.

Start met een proefles CrossFit!

Wij doen er bij CrossFit Climbers Cabin alles aan om blessures te voorkomen. Zo bieden we speciale mobility, gymnastics en weightlifting trainingen aan om je techniek te perfectioneren. Mocht het toch voorkomen dat je een blessure oploopt, dan kun je altijd terecht bij onze sportfysiotherapeut Roy.

Klik hier voor een proefles CrossFit>>