Waarom iedereen ’s ochtends zou moeten trainen

Waarom iedereen ’s ochtends zou moeten trainen

CrossFit workout

Is dat wel zo slim, vroeg in de ochtend trainen op een lege maag? Deze vraag houdt veel sporters bezig die in de ochtend sporten. Hoe laat moet je wel niet eten als je klaar staat voor je workout van 07.00 uur? Ook al maak je je eten de dag ervoor klaar, je moet toch tijd uittrekken voor het eten zelf en het verteren ervan.

Een studie van het American Journal of Clinical Nutrition heeft aangetoond dat mensen die in ochtend trainen en nog geen ontbijt hebben genomen niet per definitie gezonder bezig zijn, maar met een paar kleine aanpassingen kun je juist wel betere resultaten halen. Hierbij moet natuurlijk niet alleen gekeken worden naar de waan van de dag, maar ook naar de gezondheid op lange termijn.

In een andere studie, uitgevoerd door Medicine & Sciene in Sports & Exercise, hebben onderzoekers aangetoond dat personen die een proteïne shake voor en na een weerstandstraining hebben genomen beduidend sterker worden. Deze personen haalden na een korte periode betere resultaten op hun 1RM kracht (diverse oefeningen) dan degene die dit niet deden. Deze onderzoeken zijn overigens niet te vergelijken met andere sporten. Zo wordt hardlopen op een lege maag niet per definitie afgeraden, maar CrossFit wel.

Het voordeel van ’s ochtends trainen
Een ander onderzoek toonde aan dat mensen die in de vroege ochtend trainen veel meer energie hebben in het restant van de dag. Omdat de dag na een Early Bird WOD nog even duurt kun je je voorstellen dat je een lekkere dag voor de boeg hebt! We hoeven je het waarschijnlijk niet te vertellen, maar we doen het toch: zorg wel voor goede voeding na je WOD, anders herstel je minder snel. The American College of Sports Medicine geeft zelfs aan dat de proteïnen die je voor je workout inneemt je lichaam helpen om in de rest van de dag meer calorieën te verbranden, waardoor je de ontwikkeling van lichaamsvet tegenhoudt.

Maar, ik ben geen ochtendmens…
Wat je moet onthouden is dat je voor een WOD in de avond al lang wakker bent. Je lichaam heeft heel de dag de tijd gehad om zijn systemen aan te zetten en te controleren of alles nog functioneert. Echter, in de ochtenden zien we vaak dat mensen uit bed rollen en gelijk gaan trainen. Als je even de tijd neemt om wakker te worden (met een lekkere pre-workout snack ongeveer een half uur voor aanvang van je training) en een krantje, dan zul je merken dat je helemaal geen ochtendmens bent. Waarschijnlijk heb je maar een half uur tot een uur nodig om volledig te ontwaken, maar dit zorgt er wel voor dat je volledig klaar bent voor je Early Bird WOD. Houd jezelf ook voor dat je er een goede, energieke dag voor terug krijgt. In de ochtend is je geest nog fris en dat zie je terug in je werkzaamheden gedurende de dag!

Zijn er nog meer voordelen van sporten in de ochtend?
Jazeker! Check dit rijtje eens (uit onderzoek BC7):
– Het werkt ontstressend: door je frisse, actieve geest begin je gegarandeerd gestructrureerder aan je werkdag;
– Je doet nieuwe ideeën op. 60% van de sporters denkt tijdens het sporten wel eens aan werk of studie en doet daarbij nieuwe inzichten op;
– Je planning wordt beter. Je begint er namelijk al mee en je zult merken dat je de rest van de dag effectiever indeelt;
– Je bent ´s avonds lekker vrij!

Ook lekker in de ochtend trainen?
Bij CrossFit Climbers Cabin kun je maandag t/m zaterdag elke ochtend trainen. Op zaterdag staan er zelfs 3 WOD’s in de ochtend en je kunt gratis gebruik maken van de kinderopvang bij Arendse health club (een paar deuren naast onze box). Dus waar wacht je nog op?

Reserveer hier je Early Bird WOD>>