Waarom mobiliteit zo belangrijk is voor CrossFitters

Waarom mobiliteit zo belangrijk is voor CrossFitters

Mobiliteit CrossFit

Weet jij waarom mobiliteit zo belangrijk is binnen CrossFit? Het is misschien wel het belangrijkste element als je op lange termijn resultaten wilt (blijven) halen en je ‘functionele leven’ wilt verbeteren. Dus wil jij een succesvol CrossFitter worden? Werk dan aan je mobiliteit!

Hoe werk je aan je mobiliteit?
De meeste atleten denken bij het werken aan je mobiliteit aan rekken en strekken na een workout, foamrollen en het uitvoeren van mobiliteitsoefeningen. Dat draagt er zeker aan bij, maar er komt nog een hoop meer bij kijken!

Het doel van werken aan je mobiliteit moet zijn dat je erachter komt waar je zwakke punten liggen en hier de oorzaak van vinden. Dan kun je bij jezelf nagaan wat voor gevolgen dit voor je lichaam heeft, en weet je welk programma je kunt gaan volgen om aan je mobiliteit te werken.

Maar wanneer is je mobiliteit niet goed genoeg? Dit uit zich vaak in een verkeerde uitvoering van bepaalde oefeningen. Hier maak je niet alleen je coach ‘kwaad’ mee, maar je kunt er zelf ook flinke klachten aan overhouden.

Het lastige van mobiliteit is wel dat wanneer je bijvoorbeeld pijn hebt in je polsen tijdens een front squat, het probleem niet in de polsen hoeft te zitten. Vaak komt het voor dat er compensatie ontstaat binnen je bewegingspatroon met als gevolg dat je gaat werken aan de verkeerde problemen.

Wat gaat er precies fout?
We nemen als voorbeeld de front squat met een verminderde mobiliteit in het enkelgewricht. Doordat je dan moeite hebt je borst rechtop te houden (omdat de enkels het niet toelaten), ontstaat er compensatie in de polsen. Maar je wilt toch die barbell in de front rack positie houden om uiteindelijk de lift af te kunnen maken. Het gevolg hiervan is dat je een flinke pijn overhoudt aan je polsen en misschien wel overweegt om wrist wraps te kopen. Maar denk je dat het probleem dan is opgelost?

Grote kans van niet. Daarom is het ook zo belangrijk dat je mobiliteit op niveau is voordat je bepaalde oefeningen doet. Heb je pijn tijdens een oefening? Voer hem dan niet uit! Heb je je mobiliteit en techniek op orde, dan zullen je overige skills op langere termijn alleen maar beter worden!

Het resultaat van een goede mobiliteit
De belangrijkste redenen om aan je mobiliteit te werken zijn: blessures voorkomen en misschien nog belangrijker, plezier hebben in CrossFit. Vooral beginners zullen zich soms niet prettig voelen als ze bepaalde bewegingen moeten maken. Het verbeteren van je mobiliteit is daarom, ook vooral bij beginnende CrossFitters belangrijk zodat ze ook daadwerkelijk plezier beleven aan de sport.

Wil jij werken aan je mobiliteit?
Doe dan eens mee met onze Mobility WOD op zaterdag. Een uur lang werk je met onze sportfysiotherapeut (en enthousiast CrossFitter) Roy aan je mobiliteit tijdens een speciale WOD. Dus wil jij de puntjes op de ‘I’ zetten als atleet zijnde, dan moet je hierbij zijn!

Houd het rooster in de gaten om de les te reserveren>>