Waarom Yoga de perfecte aanvulling op CrossFit is

Waarom Yoga de perfecte aanvulling op CrossFit is

Yoga CrossFit

Het lijkt misschien een vreemde combinatie.. Yoga en CrossFit, maar veel CrossFitters zweren erbij. Ze zeggen zelfs dat Yoga je kan helpen een betere CrossFitter te worden. Overweeg jij ook aan Yoga te doen naast CrossFit, wij geven je een aantal tips voor starters.

Yoga kan je helpen van je spierpijn af te komen na een zware CrossFit training. Vaak hebben CrossFitters last van hun heupen en lage rugpijn. Neem daarom altijd de tijd na een training om goed te rekken en strekken, dit helpt je sneller te herstellen en zorgt voor minder lichamelijke klachten. Yoga is perfect hiervoor en kan dit herstelproces versnellen, je spieren versoepelen en je mobiliteit verbeteren. Wil jij ook starten met Yoga? Volg dan deze tips:

Leer de termen
Neem de tijd om jezelf te verdiepen in de basis van Yoga zodat je bij een les kunt binnen stappen. Dit kan zo simpel zijn als het kennen van de Neerwaartse Hond. Deze termen kunnen nooit ingewikkelder zijn als die van CrossFit. Herinner jij je de eerste keer dat je moest vragen wat het verschil was tussen een DL (deadlift) en PP (push press)? Het werkt net zoals een WOD (Workout of the Day), hoe vaker je eraan meedoet, hoe makkelijker je de basis leert.

Werk aan je lenigheid
Doe jij niet aan Yoga omdat je denkt dat je niet flexibel genoeg bent? Onzin! De meeste mensen die beginnen met CrossFit kunnen ook geen pull-ups of handstand, maar dat weerhoudt ze er niet van om door te gaan. Werken aan je lenigheid en flexibele gewrichten is goed voor je lichaam en helpt je CrossFit oefeningen zo goed mogelijk uit te voeren. Om te werken aan je lenigheid kun je starten met zittende strekoefeningen na een training. De oefening Paschimottanasana is hier perfect voor. Het werkt zo:

Strek je benen naar voren en flex je voeten. Adem in, strek je armen omhoog en maak jezelf lang. Adem uit en buig met een rechte rug voorover. Reik zo ver als je kunt en pak dan je voeten, enkels of benen vast. Ontspan je hoofd. Op iedere uitademing kom je dieper in de houding. Adem rustig 20 keer en kom op een inademing weer omhoog.

Mediteer
Als je al aan CrossFit doet, weet je hoe gefocust je kan zijn tijdens een zware training. Dit is ook een van de redenen dat CrossFit zo verslavend werkt, het helpt je om even alles om je heen te vergeten, en dat is heerlijk. Neem deze focus mee van de CrossFit vloer naar de Yoga mat, ga zitten, ontspan en doe wat ademhalingsoefeningen. Zelfs al neem je maar 5 minuten per dag (of per week) om te mediteren, zorgt dit er al voor dat je je beter kan focussen tijdens een training.

Foam Rollen én Yoga
Foam Rollen is erg geliefd onder CrossFitters en het helpt je zere plekken en spierpijn te verminderen. Hoewel het een goede vorm van massage is voor je spieren, moet je nooit vergeten te rekken en strekken of een Yoga les mee te doen. Het Foam Rollen is een goede aanvulling op je post-workout cooldown en zorgt voor een betere balans en kracht, maar maak hier niet je enige manier van herstellen van.

Varieer
CrossFit en sport in het algemeen moet iets zijn dat je met plezier doet, en waar je niet tegen op kijkt. Blijf jezelf daarom continu uitdagen zodat je nieuwe doelen kunt stellen. Een goede manier hiervoor is om af en toe aan andere sporten te doen. Ga eens een keer wakeboarden, een stuk rennen of trek met een mountainbike de bossen in!

Heb jij al kennis gemaakt met CrossFit?
Nee? Doe dan eens een proefles mee bij CrossFit Climbers Cabin. Het kost je niets en je bent gegarandeerd een mooie ervaring rijker. Kun je daarna gaan nadenken over Yoga…

Proefles CrossFit