Zo kom je van je mentale CrossFit handremmen af

Zo kom je van je mentale handremmen af

Proefles CrossFit

Als je het maximale uit je CrossFit workouts wilt halen, moet je ervoor zorgen dat je je mentale handrem loslaat. Er zijn namelijk tal van tastbare factoren die jouw prestaties kunnen belemmeren zoals voeding en slaap. Maar de grootste belemmeringen zijn misschien wel mentaal. Hoe je van ‘mentale handremmen’ afkomt, leggen we je uit in deze blog.

Iedereen heeft een 100%, oftewel je maximale kunnen. De meeste van ons hebben geen idee hoe je die max zo effectief mogelijk kan bereiken. Je bent namelijk een soort van geprogrammeerd met allerlei gedachten en geloofssystemen over wat we wel of niet kunnen en wat we wel of niet zouden moeten doen. Sommige van deze mindsets zijn behulpzaam, maar veel ook niet, zeker wanneer je wil presteren.

Iedereen die weleens een AMRAP of 1RM heeft gedaan weet dat een onbehulpzame gedachte funest kan zijn voor je prestaties. Dit is een mentale handrem op je vooruitgang. Eigenlijk gewoon onzin waarin je gelooft wat je wel of niet kan. Daarom de eerste handrem:

Kan ik het wel?
Een gedachte die bij veel mensen opspeelt als de timer gaat lopen en de WOD begint. Twijfel niet aan je vermogen. Het is namelijk niet belangrijk OF je het wel kan, maar dat je het doet. Elke gedachte die je ervan weerhoudt het te doen, weerhoudt je van je maximale presteren.

Koppel je prestaties niet aan je eigenwaarde
Een CrossFit box met afgetrainde atleten die allemaal op zoek zijn naar de ultieme vorm van presteren… wat houdt je dan tegen? Juist, onzekerheid. Maar waarom is dit zo? Dat komt omdat we hebben geleerd om wat je bereikt hebt te koppelen aan je gevoel van eigenwaarde. Dus als jouw getallen op het whiteboard niet best zijn, dan betekent dit automatisch dat je een loser bent? Onzin natuurlijk! Focus niet op het zijn van iets, maar op het doen. Het is al een hele prestatie dat je CrossFit, dus gedraag je ernaar.

De zoektocht naar motivatie
Motivatie is een staat van opwinding, een energieboost die je kan gebruiken in je voordeel. Het nadeel hiervan is alleen dat die staat van motivatie goed voelt, en dat je dus alleen gemotiveerd bent om iets te doen als het een mentale beloning biedt zonder dat je het daadwerkelijk gedaan hebt. Maar je kan ook supergemotiveerd zijn je 1RM te verbeteren terwijl je met een zak chips op de bank zit. Als laatste, motivatie is alleen iets wat je zelf kunt maken. Dus stop met zoeken naar motivatie, kom in actie!

Vraag nu een proefles CrossFit aan
Hebben we je kunnen overtuigen om een proefles CrossFit mee te doen? Kom in actie en ontdek of je ook besmet kan raken met het CrossFit virus.

Proefles CrossFit